sexta-feira, 25 de outubro de 2013

Os objetivos do ensino superior

Assistimos a recorrentes conversas sobre o ensino superior e o que deve ser no futuro próximo. Conversas, porque feitas de palpites, de meras impressões e de ideias feitas. Conversas, porque análise ou discussão são coisas diferentes. Vale a pena ler e refletir sobre textos de outros contextos, e de outros tempos, em que, sendo o contexto relevante, não é o mais importante. Aqui ficam excertos sobre quatro objetivos do ensino superior:

We begin with instruction in skills suitable to play a part in the general division of labour. We put this first, not because we regard it as the most important, but because we think that it is sometimes ignored or undervalued. (...) And it must be recognised that in our own times, progress- and particularly the maintenance of a competitive position - dependes to a much greater extent than ever before on skills demanding special training.

Entre nós, o discurso da relevância para o mercado de trabalho, em abstrato, é sobrevalorizado, em particular porque não se discute "que" mercado de trabalho, nem se o modelo de formação adoptado (um primeiro ciclo de 3 anos) é o que melhor resposta oferece.

But secondly, while emphasising that there is no betrayal of values when institutions of higher education teach what will be of some pratical use, we must postulate that what is taught should be taught in such a way as to promote the general powers of the mind. The aim should be to produce not mere specialists but rater cultivated men and women.

Foco ou abrangência. Formação utilitária ou formação útil. Uma vez mais duração e conteúdo da formação em questão.

Thirdly, we must name the advancement of learning. There are controversial issues here concerning the balance between teaching and research in the various institutions of higgher education and the distribution of research between these institutions and other bodies. (...) But the search for truth is an essential function of institutions of higher education and the process of education is itself most vital when it partakes of the nature of discovery.

Ensino e investigação. Investigação como metodologia de ensino, de desenvolvimento de maneiras de pensar e de agir, de formação que fica.

Finally there is a function that it is more difficult to describe concisely, but that is none the less fundamental: the transmission of a common culture and common standards of citizenship. By this we do not mean the forcing of all individuality into a common mould: that would be the negation of higher education as we conceive it.

Cidadania. Participação. Atitudes.

Excertos do que é conhecido como Relatório Robbins, do nome de Lord Robbins, coordenador de uma comissão nomeada pelo Primeiro Ministro inglês Harold MacMillan, e que foi apresentado em 1963, faz agora 50 anos.

Relatório e outros documentos disponíveis no sítio Education in England (http://www.educationengland.org.uk/index.html).

Sem comentários: